Податкові та юридичні новини (12.04.22)

ПОДАТКОВІ ЗМІНИ

Закон України №2142-ІХ

5 квітня набув чинності Закон України №2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» (попередньо Проект Закону №7190).

Нижче ми наводимо аналіз основних змін, що стосуються оподаткування під час дії воєнного стану.

Єдиний податок

Розширено перелік платників податків, які можуть перейти на спрощену систему оподаткування із застосуванням ставку 2%, зокрема, перехід до спрощеної системи дозволено імпортерам автомобілів та інших транспортних засобів.

Платники єдиного податку третьої̈ групи, що застосовують ставку 2%, звільняються від обов’язку:

  • нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями:
    • з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України
    • з ввезення товарів на митну територію України
  • подання податкової̈ звітності з податку на додану вартість

Звільнення від оподаткування ПДВ не застосовується до ввезення на митну територію України та їх подальше постачання товарів, які мають походження з країни, визнаної державою-окупантом та/або визнаною державою-агресором.

Для платників податку, що були зареєстровані платниками ПДВ, на час застосування єдиного податку за ставкою 2%, реєстрація платником ПДВ є призупиненою. А операції, здійснені в цей час, вважаються такими, що не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Після відновлення реєстрації платником ПДВ, суб’єкти господарювання (не пізніше останнього дня звітного періоду в якому відбулось відновлення реєстрації) мають нарахувати «коригуючі» податкові зобов’язання з ПДВ за товарами, послугами та необоротними активами, які були придбані, виготовлені з ПДВ до переходу на спрощену систему та використані/реалізовані у неоподатковуваних операціях під час застосування єдиного податку за ставкою 2%.

Податковий (звітний) період для платників єдиного податку третьої групи, що застосовують ставку 2%, дорівнює календарному місяцю. Податкова декларація подається до контролюючого органу у строки, встановлені для місячного податкового періоду, окрім деяких виключень.

Сума податкового зобов’язання підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку для місячного податкового (звітного) періоду (за виключенням окремих випадків: платників-фізичних осіб та тих, хто зобов'язаний визначити загальне мінімальне податкове зобов’язання платників єдиного податку).

База оподаткування для таких операцій визначається як:

  • балансова (залишкова) вартість необоротних активів на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються неоподатковувані операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - звичайна ціна);
  • виходячи з вартості придбання товарів, послуг.

Оподаткування імпорту на період дії воєнного стану

З 1 квітня 2022 року звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення товарів на митну територію України платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи (крім фізичних та юридичних осіб, які застосовують 3% ставку єдиного податку).

З 1 квітня 2022 року звільняються від оподаткування ПДВ, акцизним податком операції з ввезення фізичними особами автомобілів та інших транспортних засобів.

Зазначені звільнення не застосовується до товарів, якщо:

  • країною їх походження є держава агресор (держава окупант);
  • вони ввозяться з території держави окупанта (агресора) та/або з окупованої території України.

Податок на нерухоме майно

За 2021 та 2022 податкові роки, не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, за обʼєкти житлової нерухомості що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих державою-агресором та за об’єкти житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв’язку з військовою агресією проти України.

Перелік таких територій та порядок визнання об’єктів житлової нерухомості такими, що непридатні для проживання визначається Кабінетом Міністрів України.

З 1 березня 2022 року по 31 грудня року припинення/скасування воєнного стану не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях ведення бойових дій/ тимчасово окупованих.

Платники податку-юридичні особи протягом шести календарних місяців після дати припинення воєнного стану, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання із податку на нерухоме майно за відповідний податковий період.

Екологічний податок

Тимчасово з 1 січня 2022 року по 31 грудня року у якому припинено воєнний стан, не нараховується та не сплачується екологічний̆ податок платниками цього податку, зареєстрованими за місцем розміщення джерел забруднення на територіях на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих державою-агресором. Перелік таких територій визначається Кабінетом Міністрів України.

Інші податкові зміни

Строк виконання податкових зобов’язань збільшено до 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відновлено камеральні перевірки податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи.

Також, звертаємо увагу, 1 квітня 2022 року був прийнятий проект Закону №7234 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків в період воєнного, надзвичайного стану». Законопроект передбачає:

  • Внесення додаткових змін до спрощеного режиму оподаткування юридичних осіб єдиним податком третьої групи. Зокрема передбачається скасування доходного критерію у 10 мільярдів гривень для переходу на спрощену систему оподаткування.
  • Роз’яснення певних питань з податку на прибуток при тимчасовому переході на сплату єдиного податку третьої групи (податкові збитки, авансові внески з податку на прибуток, і тд)

Наразі Закон передано на підпис Президенту України. Набрання чинності відбудеться з дня його опублікування.

   

ОКРЕМІ ПИТАННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ

  

Щодо роботи державних реєстрів

1. Наказом Міністерства юстиції України від 01.04.2022 № 1307/5 затверджено Перелік адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану.

2. Нотаріуси, які здійснюють нотаріальну діяльність в адміністративно-територіальних одиницях, не включених до Переліку, затвердженого наказом Мін’юсту від 01.04.2022 № 1307/5, мають доступ до наступних реєстрів та можуть вчиняти окремі нотаріальні дії щодо:

  • Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів;
  • Спадкового реєстру;
  • Єдиного реєстру довіреностей;
  • Державного реєстру актів цивільного стану громадян;
  • Електронного реєстру апостилів;
  • Державного реєстру обтяжень рухомого майна.
  • Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (отримувати відомості з нього, у тому числі установчі документи (в режимі перегляду), а також надавати витяги з ЄДР за зверненням фізичних та юридичних осіб).

Ми рекомендуємо уточнювати в кожному окремому випадку (в тому числі в залежносіт від регіону)   можливість вчинення ним тієї чи іншої нотаріальної дії у відповідному Реєстрі.

Щодо державної реєстрації юридичних осіб та ФОП в період воєнного стану

В умовах воєнного стану робота Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань поступово відновлюється. Зокрема, на сьогодні можливо проводити наступні реєстраційні дії:

  • створення благодійних організацій та громадських об'єднань і змін до відомостей про них, в тому числі до статутів;
  • створення товариств з обмеженою відповідальністю, створення фермерського господарства, створення громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону;
  • зміна до відомостей про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, крім громадських формувань;
  • зміна місцезнаходження юридичної особи;
  • зміни до установчих документів юридичної особи, крім випадків, коли такі зміни передбачають зміну розміру статутного капіталу, зміну складу засновників (учасників) та/або розмірів їх часток;
  • зміна видів економічної діяльності юридичної особи;
  • державна реєстрація органів державної влади, органів місцевого самоврядування, казенних підприємств, державних підприємств, комунальних підприємств, комунальних організацій (установ, закладів), державних організацій (установ, закладів);
  • створення відокремленого підрозділу юридичної особи, змін до відомостей про відокремлений підрозділ юридичної особи, припинення відокремленого підрозділу юридичної особи;
  • зміни до відомостей про відокремлений підрозділ іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації;
  • державна реєстрація рішення про припинення юридичної особи;
  • державна реєстрація фізичної особи підприємцем;
  • припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця;
  •  зміни до відомостей про ФОП;
  • включення відомостей про фізичну особу-підприємця, зареєстровану до 1 липня 2004 року.

Зазначені вище реєстраційні дії можуть проводитися за екстериторіальним принципом, тобто незалежно від місцезнаходження юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців чи громадських формувань.

На сьогодні, не всі суб’єкти  надання адміністративних послуг можуть вчиняти реєстраційні діє в ЄДР, тому, рекомендуємо уточнювати можливість вчинення тієї чи іншої реєстраційної дії у кожному окремому випадку.

Щодо видачі, продовження дії, внесення змін та скасування дозволів на застосування праці іноземців

В умовах воєнного стану можливо отримати наступні послуги в окремих регіональних центрах зайнятості (за екстериторіальним принципом):

  • отримати дозвіл на застосування праці іноземця (незалежно від місцезнаходження роботодавця);
  • продовжити строк дії дозволу на застосування праці іноземця (незалежно від первинного місця отримання дозволу);
  • внести зміни до дозволу на застосування праці іноземця (незалежно від первинного місця отримання дозволу).

На сьогодні, не всі суб’єкти  надання адміністративних послуг надають відповідні послуги, тому, рекомендуємо уточнювати таку можливість у кожному окремому випадку.

   
   

Дізнатися більше